torsdag 7. januar 2010

Bøker

Bøker er noe jeg elsker. Jeg liker å drømme meg bort i bøkenes verden. Min favoritt sjanger er fantasy. Her foregår handlingen i en annen verden hvor fantastiske ting kan skje. Der kan man møte overnaturlige fenomener som er helt normalt framstilt i bokens verden. Når man leser bøker i denne sjanger forlater man den virkelige verden og kommer inn i en mystisk verden der man ofte møter tapre riddere , sverdbruk, romantikk og mystiske vesener som løser store oppdrag, det er noen av de mest brukte hovedelementer man kjenner igjen i denne sjanger.

Det er en rekke med forfattere som skriver fantasy litteratur ,noen av mine favoritter og kanskje mest kjente er J.R.R tolkien som blant annet har skrevet Ringenes herre triologien , hobbiten, og silmarillion +mm. J.K Rowling som har skrevet bokserien om Harry Potter ,og C.S Lewis som har skrevet bøkene om legenden om Narnia. Disse er forfattere som fikk fantasy litteratur til en fornyet popularitet.

fantasy og fantastisk litteratur blir ofte brukt om hverandre. Fantastisk litteratur er en samlebetegnelse med varierende grad av fantastiske hendelser her finner vi fantasy med saga, myter, og eventyr.

http://www.nrk.no/contentfile/file/1.3054962!img3054943.jpgJ.K.Rowling.http://www.lesehulen.no/finn/bilder/8210031252.jpg

4 kommentarer:

  1. Jeg regner med du har sett filmene også? Hvordan synes du filmene har vært i forhold til bøkene??

    Bra at du bruker hyperlink! :))

    Hvor har du funnet bildene?`Husk kilde! :)

    SvarSlett
  2. Her lærte jeg mye om hva du liker og lese, tror kanskje jeg skal begynne å lese bøker i denne kategorien da du skriver så fint om den.
    Hva med et bilde som header? Det hadde vært fint og innbydende. Resten av bloggen din er veldig fin, med masse stoff, som er gøy å lese.. Det lærer jeg mye av!

    SvarSlett
  3. Kjempebra innhold! Det var gøy å lese om en bok-sjanger jeg ikke vet så mye om, og jeg lærte mye av innlegget dit. Det eneste som mangler er utformingen. Kansje du skal prøve med bildene innimellom teksten neste gang. Det var uansett en flott tekst, som var morsom og lærerik å lese!!!

    SvarSlett
  4. Du skriver veldig bra! Godt innhold! Innlegget hadde vært helt perfekt vist bildene hadde vært større, men ellers er det veldig bra. Bra tema også :)

    SvarSlett